Κυριακή 29 Αυγούστου 2010

Η αυλαία των φετινών εισαγωγικών εξετάσεων


Με την ανακοίνωση των φετινών βάσεων (25-08-2010) έλαβε τέλος και η αγωνία των υποψηφίων φοιτητών και των γονέων τους για την εισαγωφή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι μεγάλες αποκλίσεις στη βαθμολογία μαθητών που τελικά εισήχθησαν σε σχολές, ο συνωστισμός φοιτητών στις "περιζήτητες"- όπως είθισται να ονομάζονται- σχολές και κυρίως στα κεντρικά Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά ιδρύματα έκαναν πολλούς να μιλούν για την παθογένεια του εκπαιδευτικού συστήματος και την ανάγκη ύπαρξης αλλαγών.
Ήδη η ηγεσία του υπουργείου παιδείας διά βίου μάθησης και θρησκευμάτων προανήγγειλε αλλαγές που κυρίως θα αφορούν στους μαθητές που το 2013 θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου.Ελεύθερη πρόσβαση στα περιφερειακά εκπαιδευτικά ιδρύματα με το απολυτήριο λυκείου, συνολική αξιολόγηση του μαθητή, εργασίες κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και άλλα είναι μερικές από τις καινοτομίες. Σε όλα αυτά, αν προσθέσουμε να ανάγκη να εμπλουτιστεί το μάθημα στη σχολική τάξη και με άλλα εποπτικά μέσα, αλλά και την αναγκαιότητα της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή σε όλα σχεδόν τα διδακτικά αντικείμενα και όχι μόνο στο μάθημα της πληροφορικής (όπως ήδη ξεκίνησε πέρυσι μια τέτοια προσπάθεια στην Α΄ Γυμνασίου) καταλαβαίνουμε πως ήδη-αν και αργά σε σχέση με άλλες χώρες- το παραδοσιακό σχολείο οδεύει προς το σύγχρονο σχολείο.
Υπάρχει, βέβαια, από πολλούς και μία ένσταση. Όλες αυτές οι αλλαγές πώς θα λειτουργήσουν στην πράξη; Γιατί πέρα από τις ιδέες, τις καινοτομίες, τις επιμορφώσεις του διδακτικού προσωπικού, χρειάζονται και οι σωστές και σύγχρονες κτηριακές εγκαταστάσεις, οι αίθουσες, όπου να μπορούν να εφαρμοστούν οι καινοτομίες, αλλά και η αλλαγή της νοοτροπίας πολλών, οι οποίοι ίσως και να εφησυχάζουν, προτιμώντας τις γνωστές και τετριμμένες μεθόδους διδασκαλίας, αδιαφορώντας ή και κατακρίνοντας οτιδήποτε καινούργιο που θα μπορούσε να ωφελήσει τους μαθητές της εποχής μας που, κακά τα ψέματα, είναι τα παιδιά της εικόνας και των ηλεκτρονικών μέσων.